Geert Lambert


Solidair met ons eigen
maart 14, 2008, 3:27 pm
Filed under: EU | Tags: , ,

NMBS

Het risico bestaat dat ik me met deze blogpost niet populair zal maken. Ik ben een West-Vlaming en woon op een twintigtal kilometer van Bombardier, waarlangs ik zowat elke dag met – jawel – de trein passeer. Dat de dreiging van de Bombardier-directie de honderden werknemers angst aanjaagt, is begrijpelijk. Diverse gezinnen vrezen plots dat ze binnen enkele jaren zonder vast inkomen vallen. Boosdoener: de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Volgens de directie, aardig bijgesprongen door de vakbonden, MOET de NMBS gewoon al haar aankopen bij haar doen. Zoniet dreigt de chaos, arbeidsverlies en een sociaal kerkhof in Brugge en het ommeland. Geen politicus kan daar ongevoelig voor zijn.

Op ditzelfde moment verloopt er in Washington een gelijkaardig debat. Er wordt scha en schande geroepen omdat het Pentagon het ‘Europese’ Airbus/Northrup verkoos boven Boeing voor de levering van bevoorradingsvliegtuigen. Amerika koopt Amerikaans, punt uit. Net zoals Belgen dus Belgisch moeten kopen, tenzij het natuurlijk over zaken gaat die we direct zelf moeten betalen. Want dan verkiezen we een KIA boven een in Gent of Antwerpen gefabriceerde Volvo of Opel.

Plots zijn we vergeten dat we ondertussen meer dan 50 jaar actief lid zijn van de Europese Unie. En was het niet net een droom van haar stichters dat we vrede konden kopen door minder eng-nationalistisch te denken als het over onze economische sectoren handelde? We zijn begonnen met onze kolen- en staalindustrie en hebben langzaamaan concurrentievervalsende regels ingeschreven. Zo wilden we vermijden dat producenten elkaar op oneerlijke wijze uit de markt zouden bieden. En zo hebben we ook Europese aanbestedingsregels uitgevaardigd. Dat een overheid voor de broodjes op een vergadering nog een beroep wil doen op de bakker op de hoek is best ok, maar voor ‘grote’ overheidsbestelling wilden we dat de Europese Unie één groot speelveld zou worden. Terecht: het maakte o.a. dat Bombardier destijds in Saarbrucken of in het Docklands project in Londen kon leveren. Plots werd de hele Unie een economische afzetmarkt, voorwaar een voordeel voor bedrijven die in een klein landje gevestigd waren en historisch gezien dus een klein afzetgebied kenden.

Maar elke medaille heeft zijn keerzijde. Zelf mogen leveren aan Duitsland betekent natuurlijk ook dat de Duitsers mogen leveren in België. Als treingebruiker wil ik op een comfortabele trein kunnen rijden, waarbij de afkoppeling van het treinstel naar Blankenberge niet problematisch verloopt. Als er straks een GEN-netwerk rond Brussel ligt, zal ik daar waarschijnlijk af en toe gebruiker van zijn. En dan wil ik inderdaad vlugge treinstellen die vlotte verbindingen mogelijk maken. En als belastingbetaler wil ik dat die aan een correcte prijs worden gekocht, zonder onterechte extra’s, welke ook hun oorsprong is. Ik betwijfel niet dat Bombardier prima producten aflevert (ik ben er tenslotte bijna dagelijks gebruiker van), maar klaarblijkelijk hebben ze hier niet het beste dossier. En terug naar tijden waarin politiek lobbywerk de bovenhand haalde op correcte aanbestedingsdossiers, daar bedank ik helemaal voor.

Maar natuurlijk rij ik niet graag door een desolate sociale woestenij. Natuurlijk wil ik tewerkstelling en liefst wat werkzekerheid, ook voor de arbeiders uit mijn streek. Dat vereist vooreerst dat we blijvend kwalitatief hoogstaand materiaal afleveren. Het houdt ook in dat we correct kunnen concurreren. En dat is pas mogelijk als we allemaal met gelijke wapens kunnen strijden. Een correcte globalisering zou zoiets moeten mogelijk maken. Daarbij heb ik het dan niet over de W.T.O., die blijkbaar al te graag grenzen wil openzetten zonder zich veel te bekommeren om sociale, ecologische of culturele voorwaarden. Hongerlonen, mensonwaardige omstandigheden, kinderarbeid, gedwongen tewerkstelling, … blijkbaar kan hen dat allemaal niet veel schelen.

We moeten dit debat echter eerlijk voeren: hoezeer ik ook vind dat de EU té economisch georiënteerd is, we hebben hierover toch wel wat afspraken kunnen maken binnen de Unie. Akkoord, nog steeds onvoldoende en dus moeten we verder bouwen aan een sociaal Europa: zonder overal identieke lonen of dezelfde werkvoorwaarden op te leggen, moet de Unie niet alleen oog hebben voor productnormering, maar ook voor de werknemers. En daar is best nog wat werk aan de winkel. De Europese Unie heeft echter bij al haar uitbreidingen relatief vlug gunstige effecten geressorteerd inzake arbeidsvoorwaarden en levenskwaliteit van zijn inwoners. Hopelijk zal het effect ook in de nieuwste lidstaten niet uitblijven. Dat zal echter maar lukken wanneer we de solidariteit die we allen luidop prediken ook in de praktijk brengen. Het betekent dus dat we dit maar kunnen wanneer we juist onze grenzen openstellen, zowel voor producten als voor werkkrachten. Het zal ervoor zorgen dat bedrijven op een grotere markt alerter zullen reageren op kwaliteitsverbeteringen, maar het zal Polen en Tsjechen toelaten ook hier aan betere loon- en arbeidsvoorwaarden te komen werken, hetgeen hoe dan ook een positieve invloed zal hebben op hun onderhandelingspositie over loon- en werkomstandigheden in hun thuisland.

Ik dacht dat het eng-nationalistisch protectionisme van destijds eindelijk tot het verleden behoorde, zeker in die kringen die constant waarschuwen dat we intern-Belgisch de solidariteit niet mogen opblazen. En ik dacht dat een bedrijfsleiding ook al lang had ingezien dat het wel nuttig kon zijn om een grote afzetmarkt te krijgen voor hun producten. Niet dus: als het erop aankomt, is men vooral solidair met zichzelf.

Decennia geleden slaagden we erin het lot van enkele basisindustrieën over de landsgrenzen heen met elkaar te verbinden. Het bracht vrede en welvaart in onze contreien. Met alle begrip en sympathie voor de Bombardier-werknemers: maar dat laat ik ons echt niet afpakken.

Advertenties

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s



%d bloggers liken dit: