Geert Lambert


Een communautaire deal in de maak?
mei 4, 2008, 3:50 pm
Filed under: staatshervorming | Tags:

Sinds mijn 16e doe ik aan politiek. Het was de tijd van de grote anti-rakettenbetogingen. De grootste manifestaties die ons land, en zelfs Europa, ooit kende. En toch besloten de regeringen om de kruisraketten te plaatsen. Ze staan er nog, iedereen weet het, maar het mag niet geweten zijn. Ik ben aan politiek beginnen doen omdat ik het niet correct vond dat regeringen zo tegen hun bevolking ingingen. En omdat er in Oostende op dat moment een schepencollege bestuurde die ook al niet wou luisteren naar wat toen binnen de jeugdverenigingen leefde.

En nu doe ik dus zelf aan politiek, al 24 jaar lang. En voor het eerst begin ik er soms van te balen. Waarom? Omdat ik zelf niet meer begrijp waarover het nu eigenlijk nog gaat. En nochtans ken ik wel het probleem B-H-V, voor sommigen ben ik er zelfs de oorzaak van dat het nog steeds de agenda beheerst. Maar wat ik niet begrijp, is hoe nochtans verstandige mensen als Leterme en De Wever hun kiezers blijven voorliegen. En wat ik nog minder begrijp: dat ze het nog verkocht krijgen ook.

Even dacht ik dat er licht scheen in de duisternis want verkondigde Yves Leterme deze week niet dat een oplossing toch wat meer vergde dan vijf minuten politieke moed? Wat hij al weet sinds 2005, wil hij nu eindelijk ook eens gezegd hebben: we zullen er moeten over onderhandelen. Welnu: net dat hebben we in 2005 geprobeerd, maar omdat het toen enkel daarover ging, kon er geen akkoord bereikt worden. Je kunt nu eenmaal geen deal sluiten over één enkel iets waarover men al maanden zegt dat er geen deal over kan gesloten worden. Daarom werd het probleem uitgesteld tot na de verkiezingen van juni 2007. Niet omdat we de hete aardappel voor ons uit wilden schuiven, wel omdat na verkiezingen een volledig regeerakkoord moest gesloten worden En daarin zou wel een compromis kunnen gemaakt worden, eervol voor iedereen, werkbaar voor iedereen en conflictoplossend. En dan zou er kunnen geregeerd worden.

Maar blijkbaar vonden CD&V en N-VA het niet nodig om te praten over iets wat ze zelf mee tot het grootste Belgisch politieke thema van de 21ste eeuw promoveerden. We zijn bijna een jaar ver… en nu smeekt Leterme om 120 dagen extra. Om wat te doen? Om er dan nog eens zoveel te vragen zodat hij als Vlaamse maagd de verkiezingen van mei 2009 zou kunnen ingaan?? God beware ons daarvoor!

Dat men nu eindelijk eens een echt regeerakkoord onderhandelt hé. Dat men eens afspreekt wat men zal doen met de koopkracht, het migratiebeleid, de pensioenen en vergrijzing, of men nu al dan niet de kerncentrales zal openhouden en waar de schaarse budgettaire ruimte zal worden aan toegekend. En dat men daarbij – in een grote macedoine van oplossingen – ook B-H-V regelt. De koop kan er dan in bestaan dat men de PS of MR iets geeft waar ze wel belang aan hechten, veel meer dan aan die paar fransdolle burgemeesters. Het zal geen schoon kindje zijn, ik weet het, maar het zal er eindelijk wel zijn. En dan kan je beginnen regeren.

Ik wil zelfs een deal maken: voor zover geen zaken worden aanvaard die in zo’n compromis onaanvaardbaar zijn, wil ik de andere deals die je wel zult moeten sluiten door de vingers zien. Ik zal er zelfs over zwijgen (want de pers wil het blijkbaar toch allemaal niet meer horen) en noch N-VA, noch CD&V van verraad aan de “Vlaamse zaak” beschuldigen. Zolang het eerbaar blijft natuurlijk. Want dan pas zullen de borrelnootjes van een staatshervorming (en misschien nog ietsje meer?) gerealiseerd kunnen worden. Hopelijk beseft de N-VA ook deze zware verantwoordelijkheid: willen ze zaken realiseren en onaanvaardbare zaken tegenhouden, of willen ze alles gewoon tegenhouden en tegenwerken? Jongens, met alle respect, maar als maagd sterven maakt je nog geen martelaar.

Dus: hebben we een deal? Als jullie een eerbaar compromis over B-H-V aanvaarden, zal ik niet vitten over de details die je wel hebt toegegeven. Voor jullie zit er een gemakkelijke uitweg in, voor mezelf de luxe dat ik terug plezier zal vinden in aan politiek doen, in de maatschappij vorm geven. En dat ik dan eindelijk eens echt oppositie zal kunnen voeren tegen het non-beleid dat jullie ondertussen aan het voeren zijn over Afghanistan, kernenergie, justitie, begroting, artsenquota,…

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

