Geert Lambert


Doet Leterme aan politiek of aan verkiezingen?
mei 20, 2008, 2:49 pm
Filed under: Zonder categorie | Tags: , ,

“De tijd van de spelletjes is voorbij”, zo werd unisono uit de mond van zowel oud-interimvoorzitter Beke als nieuwbakken voorzitster Thyssen genoteerd. Ah, hoe mooi, daar is het ‘goed bestuur’ weer. En hoe geloofwaardig. Na meer dan elf maanden van het slechts denkbare amateurtoneel, zal CD&V ons opnieuw de weg wijzen.

Wat is er nu eigenlijk aan van al dat goed bestuur? Heeft iemand al eens een optelsom durven maken van de beslissingen die het laatste jaar al genomen zijn? Behalve het sturen van troepen naar Afghanistan kan ik me er zo niet direct één voor de geest halen. Ja natuurlijk: men zal gevangenissen bouwen en men zal de belastingen verlagen en men zal 200.000 banen, ja zelfs 250.000 banen creëren en men zal een omzendbrief met regularisatiecriteria maken en men zal de koopkracht versterken en men zal… Men zal zelfs – hou u vast – een kalender vastleggen over de werkwijze van een staatshervorming.

“Zullen, zullen, je moet over die ‘zulle’ geraken Lambert”, placht een leraar me te zeggen wanneer ik mijn grootse plannen ontvouwde, waarbij Ieperling Leterme zal weten dat een ‘zulle’ een West-Vlaamse drempel is. En daar loopt het klaarblijkelijk mis. Er is een drempel en daar geraakt men maar niet over. Maar welke drempel? Zondermeer die van de politieke durf.

Ja, mevrouw Thyssen, ik respecteer de democratische verkiezingsuitslag wel degelijk. Ik was er het hart van in, maar ik erkende zeer vlug dat CD&V–N-VA de verkiezingen grandioos had gewonnen. Ik besef maar al te goed dat Vlaanderen paars blijkbaar beu was en voor een ander beleid koos. Dat dit mee gebeurde door allerhande verkiezingsbeloftes die niet konden waargemaakt worden, nam ik er node bij. Je kunt nu eenmaal niet én de belastingen verlagen én alle uitkeringen optrekken én een begrotingsoverschot realiseren. En dat de partij die zelf verantwoordelijk is voor de grendelgrondwet ons toch bleef voorliegen dat men in vijf minuutjes de communautaire knoop zou gaan ontwarren, tja, ook dat zal wel nieuwe politieke cultuur geweest zijn, zeker? Dat het me frustreerde is waar, maar dat Vlaanderen voor een ander bestuur koos, is iets wat ik ook aanvaardde.

Maar dat men dan verdorie eindelijk eens begint te besturen! Dat men nu eindelijk eens zijn 800.000 stemmen valoriseert. Na elf maanden ‘goed bestuur’ glijdt Vlaanderen af in een moeras waar we straks weer jarenlang zullen moeten voor betalen. Ik behoor als prille veertiger tot een generatie die nog steeds de put aan het dempen is die politici in de jaren ’70 maakten. Onbekwame politici die niet in staat waren om moedige beslissingen te nemen in een periode dat dit noodzakelijk was. De huidige regeringsploeg overstijgt nog steeds niet het niveau van een ondermaats schepencollege dat moeilijke beslissingen niet aandurft. Burgers moeten in hun persoonlijk leven constant harde beslissingen nemen en kunnen dus best aanvaarden dat ook politici dat moeten doen. Is goed afgewogen beslissingen nemen dan niet het wezen van politiek?

Blijkbaar doen sommige politici aan politiek om verkiezingen te winnen, terwijl ik dacht dat je verkiezingen moest winnen om aan politiek te kunnen doen. Thyssen en Beke hebben gelijk: de tijd van spelletjes spelen is voorbij. Ik hoop dan ook dat ze hun premier er onverwijld op attent maken dat ook zijn speeltijd over is.
Op 15 juli zal ik vol verwachting de beloofde regeerverklaring aanhoren in het Parlement. Ik reken er op dat er iets zinnigs gezegd wordt, én communautair én economisch én maatschappelijk. Hoewel ik niet tot het leger van die 800.000 kiezers behoor, vind ik wel dat die mensen het recht hebben om naar hun wensen en verlangens bestuurd te worden. En als oppositielid moet ik dan maar proberen uit te leggen wat ik anders zou doen. 15 juli is dus niet zomaar een datum, zoals Bart De Wever beweert. Het is de vervaldatum die, eens overschreden, aangeeft dat het product enkel goed is voor de prullenbak.

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

