Geert Lambert


Geert Lambert 2.0
juni 30, 2008, 1:56 pm
Filed under: Zonder categorie | Tags:

Het is officieel: Geert Lambert bestaat nu ook echt in de digitale wereld. Sinds het voorbije weekend ben ik ook een Facebook-face. Als je wil, kun je dus een digitaal vriendje van me worden. ’t Is allemaal nogal nieuw voor me, vergeef me dus als ik je niet meteen bevestig als ‘vriendje’ of amper reageer op wat je me allemaal toestuurt.

Ik ben een toonbeeld van de ‘remmende voorsprong’ in deze. Ooit was ik als 16-jarige één van de eerste bezitters van een VIC-20, mijn leeftijdsgenoten zullen dat misschien wel nog kennen. Dat was het van het: samen met de Sinclair en de Atari was het de eerste thuiscomputer. Ik kocht het met het geld van mijn eerste vakantiejob. Tegen het verbod van mijn vader in (want ik zou er lui van worden en “computers, dat zal nooit aanslaan” 😉 ). Nadien kostte het me zelfs bijna mijn spaarboek want een week na de aankoop van mijn VIC-20 – een computer die je op je normale TV moest aansluiten – gaf onze overjaarse televisie de geest. Natuurlijk was het weer de schuld van ‘dat onnozel computerdingske’ en had de kleine het weer gedaan.

Gelukkig heeft het me niet tegengehouden om verder BASIC te studeren (waar ik overigens niets meer mee ben) en schakelde ik nadien over op de geavanceerde versie van de Commodore 64. Ik bezit die nog steeds (is trouwens een schitterende geluidsmachine), samen met de cassetterecorder (jawel!) waarop de gegevens werden opgeslagen en een matrixprinter. Voor het gebruik van die printer krijg je vandaag de dag gegarandeerd de politie over de vloer voor geluidsoverlast. Destijds (1986) bezorgde het me een onderscheiding bij Prof. Gaus omdat ik als eerste student van hem een jaarwerkje op de computer had gemaakt en uitgeprint. Toen was dat nog zichtbaar aangezien er slechts 8 puntjes op 8 (matrix) kon geprint worden. Vandaag zou je voor het indienen van zo’n slechte lay-out geflest worden, ook in de Rechten.

En zo kwam ik ook bij de eerste generatie internetgebruikers terecht. Het duurde een eeuwigheid om een foto te downloaden en de telefoonrekening liep aardig op. Maar je hoorde tenminste aan het gepiep en gekraak dat je online was. Als je nu geen aansluiting vindt, weet je in geen honderd jaar waar het aan kan liggen.

Ooit moest ik voor mijn vader de video programmeren. Hij vond er de tijd niet voor, een flauw excuus om te verbergen dat hij er niets van begreep. Ik heb dus een beslissing genomen: Lambert wordt geen digibeet! Dus vind je me op Facebook, al had ik mijn medewerker nodig om me een zetje te geven…

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

