Geert Lambert


Het wordt een spannende zomer
juli 11, 2008, 5:50 am
Filed under: Kwakkelregering | Tags:

Vijftien juli wordt zo stilaan onze nieuwe feestdag. Op het moment dat Luik aan het ontwaken is van zijn ‘quatorze juillet’ (die er gedurende drie dagen wordt gevierd, echt waar) zal Yves Leterme de laatste hand leggen aan zijn nieuwste regeerverklaring.

Welnu, ik denk dat ik ze al ken:

“Beste allemaal, ik heb maanden keihard gewerkt voor de mensen (applaus op banken CD&V), maar we zijn een moeilijk land (applaus op banken Franstaligen). Bovendien is er een economische crisis waarbij mijn goede vriend Burggraaf Lippens al veel geld heeft verloren, wat toch niet kan zijn (applaus op banken MR). En ook Steve / Etienne Davignon heeft aangedrongen dat er zou geregeerd worden.

Dames en Heren,

Verkiezingen zouden momenteel catastrofaal zijn. Beeld U eens in dat het land niet zou bestuurd worden. In tijden waarin de koopkrachtdaling door de bevolking aan den lijve wordt ondervonden, in tijden waarin het middenveld smeekt om oplossingen voor de mensen-zonder-papieren, in tijden waarin ons land zich in Afghanistan in oorlogsgebied bevindt, in tijden waarin we de problemen die de vergrijzing met zich meebrengt op ons af zien komen, … zou het onaanvaardbaar zijn dat dit land maandenlang in een crisis wordt gehouden.

De regering zal dan ook de komende maanden benutten om zich ten volle in te zetten voor alle punten die we U op de vooravond van Pasen aankondigden. Uw regering, die het volle vertrouwen geniet van een meerderheid in dit Parlement zowel aan Franstalige zijde als (met enige arithmétique hollandaise) aan Nederlandstalige zijde (applaus op banken N-VA), zal zonder dralen oplossingen bieden voor de institutionele problemen die zich in dit land aandienen. Dat de tocht moeilijk is, weet U allen, dat de gids onervaren is, kan door sommige kwaadsprekers van de oppositie als een last worden aanzien. Maar net die onervarenheid, maar vooral mijn onverdroten inzet zal ervoor zorgen dat morgen (maar het kan ook overmorgen zijn) ons land in een hernieuwd vertrouwen tussen de gemeenschappen van dit land zal ontwaken.

VERDER: OPTIE 1

Dames en Heren,

Deze regering kreeg enkele maanden geleden het vertouwen van deze assemblee. Het is dan ook niet nodig dit opnieuw te vragen. Met nooit gebroken moed zullen wij trachten dit land verder herop te bouwen. Tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit (applaus bij CD&V – N-VA). Ik dank U.

OPTIE 2

Dames en Heren,

Maar in de wetenschap dat ik net dat vertrouwen van die vele honderduizenden kiezers heb beschaamd, neem ik ten volle mijn verantwoordelijkheid. Daarom ga ik nu van dit spreekgestoelte af, verlaat ik deze kamer en ga ik naar de Koning om het ontslag van mijn regering aan te bieden. Ik zal voor mijn rechtlijnigheid geprezen worden, toegejuicht door de liefhebbers van de fabel “de kleren van de keizer”, maar als een politiek castraat zal ik de geschiedenis ingaan als de man die niet één wetsontwerp gestemd kreeg.

OPTIE 3

En daarom vraag ik uw vergadering om slechts vijf minuten politieke moed en verzoek U mij en mijn ploeg het verder vertrouwen te schenken. Aan U de keuze: als parlementsleden draagt U de volle last en verantwoordelijkheid om zelf dit land naar de afgrond te voeren, dan wel mij het vertrouwen te schenken om net als de voorbije maanden gestaag dag en nacht te werken aan de ‘entente cordiale’ die ik van langsom meer ervaar tussen de gemeenschappen van dit land. Ik deed wat van mij verlangd werd (verbaasd applaus op banken CD&V), de rest is uw verantwoordelijkheid.

Of kunt U nog een optie bedenken?

Feit is in elk geval dat de vijf minuten politieke moed nu al enkele keren verworden zijn tot het aanvaarden van alle mogelijke proceduriële uitstellen, waarbij elk mogelijk reglement moet wijken voor het behoud van een meerderheid die niet wil, niet durft of niet kan regeren. Jammer, bijzonder jammer voor de vele verloren maanden die we allen nog jaren aan den lijve zullen voelen. Echt jammer!

2 reacties so far
Plaats een reactie

geef mij maar reactie twee : liever een bom die ontploft dan nog een jaar kwakkelen en ons overal belachelijk te maken. Probleem : hoe onze vlaams-progressieven in deze uiters moeilijke situatie ons (m.i.fantastisch alternatief) politiek te verkopen aan onze én andere kiezers die ons minstens boven de kiesdrempel heffen??

Reactie door ansaelens jean-claude

Beste Jean-Claude,

Ondertussen kennen we het antwoord. En wat onszelf betreft: blijven de ‘goede boodschap’ verkopen. Ooit zal de bevolking toch dienen in te zien dat ze constant gerold worden!?

Reactie door geertlambert




Geef een reactie

