Geert Lambert


Politiek op de Paulusfeesten
augustus 12, 2008, 12:40 am
Filed under: Oostende | Tags:

Langzaamaan begint er bij mij toch een beetje vakantiegevoel binnen te sluipen. Theater aan Zee was een opwarmertje, hard nodig in deze barre herfsttijden. Maar gisteren startten dan eindelijk de Paulusfeesten. Zeven dagen lang ontmoet Oostende haar eigen stad. Het is hét moment om verloren vriendschappen terug te vinden. Bij mij is het al jarenlang een moment om oude en nieuwe vrienden es een dagje naar zee te lokken voor een aangename babbel bij een goed glas of etentje.

Voor zij die het nog niet wisten: jawel, alles is eigenlijk politiek. Zelfs die Paulusfeesten. Ooit heb ik er mijn eerste politieke stappen gezet met – al zeg ik het zelf – een mooie verzetsdaad. Ik was 16 jaar en vierde er mijn eerste feesten. Zes dagen op rij (toen waren het er slechts 6) mocht ik uitgaan, in volle vakantiestemming en zonder avondklok! Alhoewel: die avondklok werd door het stadsbestuur opgelegd. Hoewel de feesten toen al als stadsfeest ingeburgerd waren, vond het toenmalig schepencollege dat alles best om 22u gedaan was. Al dat jong geweld moest dan maar genoeg gefeest hebben en kon best een verkwikkende slaap gebruiken. Tien uur dus, en geen minuut later. Dat een bende van enkele duizenden mensen niet zomaar om 22u stil te krijgen is, daar trok het college zich niets van aan. Het ging zelfs zover dat men de politie het plein op stuurde en het hele plein zonder stroom zette.

Twee nachten op rij lieten we het gebeuren. De derde avond bond ik samen met een negental vrienden onze fietsen aan elkaar, verbonden we de dynamo’s en hingen we een simpel gloeilampje in de (overigens illegale) boom midden op het plein. Toen de avondklok zijn intrede deed en de elektriciteit opnieuw werd afgesloten, fietsen we ons hart uit ons lijf. Ik kan je onmogelijk het gevoel beschrijven dat door me ging toen op een pikdonker plein vol feestvierders tijdens een zwoele zomeravond één enkel peertje begon op te lichten. Een mooiere middelvinger konden we niet opsteken. Het hele stadsbestuur werd door een groot deel van zijn bevolking uitgelachen door het lange en oorverdovende applaus dat op die leuke verzetsdaad volgde.

Het bestuur bleef echter hardhorig en het zou nog enkele jaren duren vooraleer de toelating kwam om tot één uur ’s nachts door te feesten. En ik heb er nog steeds plezier aan dat ik later als schepen mee heb kunnen helpen aan een eindelijk positieve ingesteldheid van de stad tegenover die tientallen vrijwilligers die de feesten elk jaar terug op gang trekken.

Je ziet dus dat je als burger en bevolking dingen kunt doen bewegen. Politiek is een machtig ding, gebruik het dus! Niet voor de macht, maar om dingen ten goede te veranderen: om een feestje effectief een feestje te laten zijn bijvoorbeeld.

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

