Geert Lambert


Mandaten
augustus 18, 2008, 12:18 am
Filed under: Openbaarheid van bestuur, Senaat | Tags:

24 mandaten, zo kopten verschillende kranten over mijn mandatenlijst. Eigenlijk ben ik nogal een voorstander van openheid als het over de openbare financiën gaat. Zoals ik een voorstel indiende om de echte kostprijs van het koningshuis openbaar te maken of zoals ik meen dat bestuurders van beursgenoteerde firma’s hun financiën kenbaar zouden moeten maken, moet ik ook maar hetzelfde doen. Wie het schoentje past, trekke het aan.

Maar alles wordt best op een juiste manier geïnterpreteerd. Zo staat overal te lezen dat ik acht betaalde mandaten heb. Dat blijkt niet echt te kloppen met wat ik maandelijks op mijn bankrekening zie. En inderdaad: de lijst vermeldt dat ik Kamerlid en Ondervoorzitter van de Kamer was en dat ik Senator en Quaestor ben. Maar Kamerlid en Senator is niet te cumuleren, dus beide “kamermandaten” werden vervangen door die mandaten in de Senaat. En blijkbaar was ik te eerlijk: ik schreef dat ik zaakvoerder ben van BVBA Advocatenkantoor Geert Lambert én dat ik advocaat ben. Het gaat uiteraard om dezelfde job, maar het wordt wel als twee bezoldigde mandaten aanzien.

Bovendien is bezoldiging en bezoldiging twee. Een parlementslid heeft een wedde van 6.496,24 euro bruto, vermeerderd met een onkostenvergoeding van 1.818 euro, als “bezoldigd bestuurder” van het Vlaams Neutraal Ziekenfonds of van vzw Solidariteit VNZ (dat daaraan verbonden is) gaat het om een ‘zitpenning’, ongeveer een 5-tal per jaar van rond de 150 euro, ook bruto, evenveel als ik als gemeenteraadslid krijg, maximaal 11 keer per jaar.

Neen, u hoort me echt niet klagen. U betaalt mee mijn politieke vergoedingen en heeft het recht te weten wat ik u kost, zoals mijn cliënteel in mijn advocatuur op voorhand mag vragen wat een zaak hen zal kosten. En ja, ik verdien behoorlijk mijn brood. Dat daartegenover wat uitgaven staan (zoals verkiezingscampagnes) is een feit, maar dat is bij u niet anders. En ja, transparantie is een goede zaak, maar dan zou ze eigenlijk wel correct moeten geduid worden en zou men niet zomaar mogen optellen. Want om eerlijk te zijn, 24 mandaten, ik schrok er ook even van. De maanden zouden bijna te kort zijn om er elke maand één avond voor vrij te maken. Zes ervan zijn ondertussen afgelopen, eentje dus dubbel geteld. Blijven er nog 17 ‘titels’ over, waarvan 6 direct verbonden met mijn mandaat als gemeenteraadslid en 4 met dat als senator en nog eens enkele direct verbonden aan het partijleven.

Sommigen pleiten voor minder openheid, eigenlijk pleit ik voor meer openheid. Het zou een pak misverstanden over “den dezen met zijn 24 jobs” uit de weg kunnen ruimen.

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

