Geert Lambert


De voorspelling van de taxichauffeur
augustus 31, 2008, 5:53 pm
Filed under: Buitenland | Tags: ,

Vier jaar geleden volgde ik in de VS de laatste presidentsverkiezingen. Bush vs Kerry, dat was toen de keuze. Waarschijnlijk was je al bijna vergeten wie George W’s tegenkandidaat toen was, laat staan dat je nog zou weten dat John Edwards zijn running mate was.

Vandaag, vier jaar later, is het verkiezingscircus in de VS terug volop aan de gang. De Democraten hielden net hun conventie en deze week doen de Republikeinen het nog eens over. Maar eigenlijk stoppen de verkiezingen bij hen nooit. Congresleden worden slechts voor twee jaar verkozen. En als je dan nog weet dat ook de procureurs en zelfs de sheriffs vaak verkozen worden, klinkt het haast lachwekkend dat men bij ons klaagt dat er te veel verkiezingen zijn.

Goh, die sheriff-verkiezingen zullen me worst wezen. Maar wie straks de “leider van het vrije westen” wordt, belangt ook ons aan. Wat in onze eigenste achtertuin, Georgië en straks Oekraïne, aan het gebeuren is, wordt voor een groot deel in Washington beslist. “EU-Brussel” mag nog aardig wat boterhammetjes eten vooraleer we volop kunnen meespelen. En “NAVO-Brussel”, ja, hebben we daar überhaupt wel iets te zeggen, tenzij we natuurlijk, zoals Pieter De Crem, als een volleerde Atlantist steeds ja knikken voor de wil van de VS.

Het is dus wel belangrijk wat Amerika op 4 november beslist. Het gaat ook over u en ik, of we dat nu graag horen of niet. Het gaat over handelsbetrekkingen, het gaat over hypotheekrentes, het gaat over interne veiligheid of over bewapening, het gaat over ons klimaat en de kwaliteit van ons voedsel. Zoals Obama het stelde: het gaat niet over hem of McCain, het gaat over de bevolking, alleen jammer dat hij het beperkte tot het Amerikaanse volk.

Vier jaar geleden zei een taxichauffeur in Washington me dat er nog eerder een zwarte dan een vrouw president zou worden. Toen Obama Clinton versloeg, dacht ik dat die taxichauffeur gelijk zou krijgen. Maar als ik deze week via CNN de NObama’s in Denver bezig zag, zij die dus twijfelen of ze wel Obama zouden steunen nu Hillary niet meedoet, en als ik zie dat McCain een vrouw als VP verkiest, ben ik het allemaal niet meer zo zeker. Alleen ben ik wel zeker dat vrouwen dus toch niet zoveel anders aan politiek doen dan mannen: ze is aanhangster van de wapenlobby, wil een pijplijn door Alaska trekken en is zwaar anti-abortus en anti-homorechten. Dat belooft.

Een vice-president heeft op zich geen echte bevoegdheden, maar hij of zij is wel maar een hartslag verwijderd van het presidentschap, zegt men in de VS. Laat ons dus eerst maar hopen dat Obama wint en – zo niet – dat McCain blijft leven… Zelden heb ik zo gehoopt dat een taxichauffeur gelijk krijgt.

Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Geef een reactie

