Geert Lambert


Skelet
oktober 8, 2008, 12:11 pm
Filed under: staatshervorming

Straks begint dus de zoveelste episode van de communautaire onderhandelingen. Zal het nu zoveel beter gaan? Tja, ik vrees ervoor, maar denk dat we het wel moeten proberen. Alleen mogen we ons niet aan het lijntje laten houden. Vandaag moet er een echte timing worden afgesproken. Ik wil weten of we ja dan neen nog voor de regionale verkiezingen resultaten zullen zien. Waarom? Omdat ik wil weten of men het meent of niet. En die ‘men’, dat zijn zowel de Franstaligen als de CD&V. De eersten dienen te weten dat het de Vlaamse partijen menens is. En van de tweede wil ik de zekerheid dat ik niet meespeel in hun verkiezingscampagne.

Want is dat niet al 16 maanden hét probleem: dat CD&V alles wou doen om straks in 2009 nogmaals hun resultaat van 2007 te herhalen? Begrijpelijk vanuit hun oogpunt, maar dat men daarvoor alles overboord gooit en gedurende maanden niets, maar dan ook niets realiseert van alle beloftes, gaat me toch te ver. En vind ik ook onbegrijpelijk voor politici. Ik schreef het al eerder: je doet aan politiek om zaken te realiseren en te veranderen, niet om verkiezingen te winnen.

Goh ja, ik weet dat velen zullen zeggen dat de internationale financiële crisis toch veel belangrijker is. En ja, het baart me grote zorgen. Maar hadden we destijds in ons Belgenlandje niet gezwicht onder de druk van misplaatst Franstalig chauvinisme en bepaalde beslissingen wel genomen, dan hadden sommige zaken er vandaag wat anders uitgezien. De fusie van Sabena met KLM bijvoorbeeld, of de poging van… ABN-Amro om Fortis in te palmen. Onder druk van Franstalige salons en het Hof werden de zaken toen in bepaalde richtingen geduwd. Niet dat de wereld dan vandaag geen crisis zou kennen, maar het had de Belgische financiën er wel wat beter doen voorstaan.

En net zo hebben we dus vandaag beslissingen nodig zodat Vlaanderen zelf de treinontsluiting van Antwerpen mogelijk zou kunnen maken. Of zullen we binnen 10 jaar, als alles rond Antwerpen nog vaster zit, ook weer denken dat de Staatshervorming compleet onnodig was/is en enkel iets is voor communautaire scherpslijpers. G.B.Shaw zei ooit dat een grondwet is zoals je skelet: je vindt het compleet onbelangrijk tot je een been breekt. We hebben al enkele ribben zwaar gekneusd de laatste jaren…

1 reactie so far
Plaats een reactie

je doet aan politiek om zaken te realiseren en te veranderen, niet om verkiezingen te winnen.

tja… laat dat nou juist hetgeen zijn wat vele vergeten!

Reactie door Reynie




Geef een reactie

