Geert Lambert


We gaan ervoor!
november 26, 2008, 1:54 pm
Filed under: links-liberalisme, Sociaal-Liberale Partij | Tags:

Wakker worden na een vermoeiende nacht kan raar aanvoelen. Gisteren koos onze partijraad er, na een bijzonder lang maar boeiend en sereen debat, voor om als links-liberale partij door het leven te blijven gaan. Er was nood aan duidelijkheid. Niet een duidelijkheid die stelt dat we voor het “eigen grote gelijk” gaan, wel een duidelijkheid over wie we zijn en waarvoor we staan.

Ik besef als geen ander dat de vloed aan enthousiaste mails en sms’jes geen enkele garantie biedt op wat dan ook. Maar ik was en blijf er rotsvast van overtuigd dat er in Vlaanderen nood is aan een partij die vernieuwend uit de hoek durft te komen. Onze partij is nooit een partij geweest die zich de les liet spellen. We hebben steeds eerlijke pogingen ondernomen om verfrissend in het politieke landschap te staan. Niet altijd gemakkelijk, zeker niet in een systeem waarin een kiesdrempel vernieuwende politieke ideeën buiten de deur moet houden. De resultante ervan is dat de laatste 18 maanden ons land gewoon niet geregeerd werd en dat we allemaal overgeleverd worden aan de politique politicienne.

Wel: ik ben dat kotsbeu. Ik wil opnieuw vechten voor projecten waarin ik geloof. Ik wil gaan voor een samenleving die, op een moment dat Vlaanderen krampachtig terugplooit op zichzelf, durft te zeggen dat diversiteit een antwoord kan bieden als we tenminste duidelijke afspraken maken onder elkaar. Voor een partij die ook het debat over Europa en de wereld niet schuwt op een moment dat Vlaanderen verzandt in navelstaarderij. Voor een partij die in een klimaatcrisis radicaal voor innovatieve oplossingen durft te kiezen en niet voor recepten uit het verleden. Voor een partij die in de huidige economische crisis niet meestapt in een wereldvreemd vakbondsdiscours dat alleen over loonsopslag spreekt, maar verder durft te denken.

Wij zijn een links-liberale partij. Onze antwoorden op de vergrijzing zijn fundamenteel anders dan deze van het ABVV, onze antwoorden op de klimaatproblemen staan haaks op deze van het VBO, onze voorstellen voor een interculturele samenleving zijn rijker dan deze van Groen!. Onze antwoorden zijn genuanceerd, maar tegelijk vernieuwend en zeer concreet. Maar ze zijn vooral gedurfd en taboedoorbrekend omdat ze niet door de molen van vakbond, mutualiteit of patronaat moesten gedraaid worden vooraleer ze politiek vorm konden krijgen. En dat maakt ons uniek.

Maar bestaan er kiezers voor? Ja. Ik ben ervan overtuigd dat we meer dan vijf procent van de Vlamingen kunnen warm maken voor ons project, tenminste als we er voluit voor gaan. Als we ongebonden, wars van hokjesdenken ons eigen verhaal aan de man kunnen brengen. Niet halfslachtig, geen compromis van het compromis. Ik ga ervoor!

5 reacties so far
Plaats een reactie

Waarde Heer Lambert,

Eindelijk maakt u zich los van die ene potentaat die maar één doel voor ogen heeft: zijn eigen (persoonlijk) belang! (genaamd B.A.)

En nu: werken aan een Nieuw-Vlaanderen, waar het goed is om te leven, met respect voor onze autonomie in een Vrij-Europa!

Reactie door Neeck

Om te antwoorden op uw vraag:
Er bestaan daar zeker kiezers voor ❗

Reactie door Reynie

Het zou goed zijn als de VlaamsProgressieven voor de verkiezingen van volgend jaar in Brussel zouden ijveren voor een frontvorming van de progressieve partijen. Al is het maar bij wijze van experiment.

Reactie door Stefaan De Groote

Hopelijk als “links-liberalen” toch een beetje verder kijken dan uw vlaamse neus lang is want problemen van vergrijzing, klimaatopwarming, multiculturele samenwerking zal men niet in vlaanderen oplossen. Toch succes toegewenst.

Reactie door stefan traest

Ik betrap me erop dat ik nu plots weer begin te ‘luisteren’ (met aandacht bedoel ik) naar wat er vanuit jullie partij naar buiten komt. Tot dan deed ik de moeite niet meer, en vond ik het absoluut niet interessant noch boeiend, omdat toch steeds dezelfde ‘woord-en-beeld-voerder’ voor de camera en de micro verscheen, die toch steeds weer dezelfde, gelijksoortige, ‘glorieuze’ ideeën (pardon: meningen) zo nodig dacht te moeten vekondigen. Het doet me deugd te merken dat er eindelijk een nieuwe koers lijkt te worden gevaren, een koers met meer diepte, ernst en kordaatheid. En ik betrap me erop dat ik nieuwsgierig wordt naar wat die ons zal te vertellen hebben. Zeg het, vertel het, roep het maar 😉 Mijn ogen, oren en aandacht hebben zich ook voor jullie weer open gezet.

Reactie door Sandy Vanderzee




Geef een reactie

