Geert Lambert


De prijs van de onafhankelijkheid
januari 29, 2009, 5:38 pm
Filed under: Senaat, Sociaal-Liberale Partij

Op deze weblog schrijf ik eigenlijk zelden over mezelf. Vandaag maak ik even een uitzondering omdat de Senaat zonet een beslissing genomen heeft over mezelf. De klassieke partijen hebben handig gebruik gemaakt van de historie rond PS-senatrice Lizin om ook mij in één beweging uit het bureau van de Senaat te weren. Goh, ik wist dat men er al een tijdje over lag te piekeren hoe men met een ‘onafhankelijke’ moet omgaan. Het zal wel de prijs van de onafhankelijkheid zijn: wie blijvend voor zijn eigen gedacht wil opkomen, moet men zoveel mogelijk het zwijgen opleggen.

Dat deed de sp.a toen ze me uit de fractie hebben gezet (beste Myriam Vanlerberghe, ik heb zelf geen ontslag genomen, zoals je beweerde tijdens het debat in de Senaat). Dat zorgt ervoor dat ik sindsdien geen stemrecht meer heb in commissies. En dat ik bijvoorbeeld ook geen zitting meer heb in de commissie die zich met de dotaties aan het koningshuis bezighoudt. “How very convenient”,  zeggen de Engelsen dan.

Wie dacht dat ik te koop ben, vergist zich. Ja, door uit de quaestuur te vliegen, verlies ik een extra vergoeding en wat andere materiële voordelen. Tja, jammer, maar ik was niet – en ben nog steeds niet – van plan om mijn principes te verloochenen voor een zak zilverlingen. Ik ben als sociaal-liberaal in het parlement gekomen in 2003. Dat gebeurde op een kartellijst. De sp.a heeft ons kartel opgeblazen omdat ik…  een sociaal-liberaal wou blijven. Het zijn zotten die nooit van gedacht veranderen, maar het zijn kazakkendraaiers die voor geld of postjes van gedacht veranderen. Ik ben geen van beiden, maar ik geloof wel in de partij waar ik al jaren in militeer en in het programma waar ik al jaren voor ga.

Dat de klassieke partijen daarbij het reglement van de Senaat nog maar eens verkrachten, is hun zaak. Het reglement voorziet dat het bureau samengesteld wordt volgens de politieke sterktes, net zoals  de commissies. Alleen: in tegenstelling tot de commissies waar expliciet in het reglement staat dat een lid kan vervangen worden, staat er voor het bureau net het omgekeerde, namelijk dat het bureau voor een volledige zitting (werkjaar) wordt verkozen. Dus eigenlijk tot in september 2009. Men zal mijn ontslag wel als “collateral damage” van de affaire-Lizin verklaren. Tja, vergeef me als ik er zo het mijne van denk.

2 reacties so far
Plaats een reactie

Ik raak gedegouteerd door de machtspolitiek van de SP.a, als zelfs Vanlemberghe de orders van haar partij opvolgt, een respectabele dame echt waar, zegt heel veel over het CVP-gehalte dat de SP.a bereikt heeft.

Reactie door Dominic Pertry

Dit creëert des te meer tijd om te publiceren en campagne te voeren. Je analyses van de politieke misstanden zijn briljant; op komend congres moeten we maar eens een Mars door de Instituties schrijven om de Augiasstal van corporatistisch België uit te klaren. Na de farce van de Fortis-onderzoekscommissie wacht het verdoezelen van het arrest van het Grondwettelijk Hof omtrent B-H-V en de machteloze roep van een groot deel van de Vlaamse bevolking om supranationaal ingrijpen, een blamage uiteraard. Een mooi campagnedoel is het om juist dàt te voorkomen. We weten intussen hoe de Raad van Europa met de belangen van Vlaanderen omgaat. Maar om eens uit het oudbakken Vlaams-nationaal idioom te breken: in een heldere democratie hoeven dit soort zaken niet voor te komen. Daar liggen de politieke kaarten gewoon op tafel en niet in achterafkamertjes waar akkoorden voor het moment gesloten worden, met allerlei noodgrepen om te voorkomen dat er ooit gebogen moet worden voor het onvermijdelijk lot.

Geert, je wordt gezien als een gevaar. Inderdaad, de politieke hypocrisie zal door de SLP met wortel en tak uitgeroeid worden. Je kunt hier eerlijk gezegd trots op wezen. Dit is ware oppositie, geen koehandel als wat je plaatsgenoot uithaalt door nu al een wenscoalitie te poneren!

Reactie door Sally Mens




Geef een reactie

