Geert Lambert


Beroepsernst
februari 25, 2009, 3:02 am
Filed under: Media, Sociaal-Liberale Partij | Tags:

Kreten en Gefluister is volgens algemeen hoofdredacteur van De Standaard Peter Vandermeersch gewijd aan ‘het meer nonsensicale nieuws uit onze Wetstraat’. Vandaar allicht dat er regelmatig complete nonsens te lezen valt en De Standaard-redactie het rubriekje graag gebruikt als vehikel om alle journalistieke objectiviteit overboord te gooien en hun mening in de krant te krijgen.
Vandaag is het weer prijs: een redacteur nam een fragment uit een Knack-interview over, maar is er helaas niet in geslaagd om het correct over te typen.

“Een vermogensbelasting is voor ons zeker bespreekbaar”, laat De Standaard mij vertellen. De originele zin was: “Een belasting op wat je verdient met je kapitaal is voor ons zeker bespreekbaar.” Een wereld van verschil. Een vermogensbelasting, waar Groen!-voorzitter Vogels in dezelfde Knack-reeks voor pleitte, slaat op het belasten van het kapitaal op zich, iets wat bijvoorbeeld in Nederland gebeurt en de reden is voor de Nederlandse kolonies in Brasschaat en omstreken. Laat mij heel duidelijk zijn: daar pleit ik NIET voor. Wat ik wel zeg, is dat het onhoudbaar is dat de belastinginkomsten van de overheid voor het grootste deel uit inkomens op arbeid komen, wat arbeid in ons land erg duur maakt. Er is volgens mij geen enkele reden om Albert Frère nauwelijks te belasten op zijn jaarlijkse inkomen (dus niet op zijn kapitaal) terwijl de modale Vlaming de helft van zijn loonzakje mag inleveren. SLP is inderdaad geen populistische anti-belastingpartij, maar ik zeg er wel meteen bij dat ik het belangrijk vind om belastinggeld correct te innen en efficiënt te besteden.

Dat dit soort interviews bij De Standaard gecatalogeerd worden als ‘het meer nonsensicale nieuws uit de Wetstraat’ verbaast mij al niet meer. Over de taalblunder in dezelfde rubriek, waarbij beweerd wordt dat ik persoonlijk niet unaniem positief (sic) ben over een onafhankelijk Vlaanderen wil ik het zelfs niet eens hebben.

Waar ik mij wel aan erger is de hautaine air die de redacteuren zich aanmeten. “Lang geleden dat we nog eens iets van Geert Lambert (SLP) hebben gehoord”, zo begint het stukje. Terwijl men op de redactie verdomd goed weet dat men heel regelmatig iets van mij hoort, maar het vertikt om het in de krant te zetten. De reactie van SLP op het Fortis-debacle of mijn parlementaire vragen die het gestuntel van Klimaatminister Magnette blootleggen: het wordt door DS-redactie blijkbaar minder ‘news fit to print’ bevonden dan het nieuwe lief van Piet Piraat. Ik ben absoluut geen Calimero, maar als men mij daarna nog gaat verwijten dat ik niet genoeg in de krant sta… Dit is echt geen ernstige journalistiek.

In hetzelfde Knack-interview zeg ik trouwens ook dat het niet de Wetstraatjournalisten zijn die zullen beslissen voor wie de mensen straks stemmen. Als je als journalist per sé aan politiek wil doen, kan je altijd het voorbeeld van Veli Yüksel of Pol Van Den Driessche volgen. Zolang dat niet gebeurt zou ik willen pleiten voor een tikkeltje meer beroepsernst en objectiviteit.

2 reacties so far
Plaats een reactie

Geert, is het mogelijk een link naar het Knack-interview in de tekst op te nemen? Wij lezers verifiëren ook graag bij de bron.

Reactie door Sally Mens

De link in de tekst verwijst naar een uittreksel op de Knack-site. Het interview zelf is enkel beschikbaar voor abonnees.

Reactie door geertlambert




Geef een reactie

