Geert Lambert


Vragen staat vrij (maar niet in de Senaat)
maart 12, 2009, 8:20 pm
Filed under: Senaat

sena2Eén om de zes weken. Dat is hoeveel mondelinge vragen een onafhankelijke senator aan de regering mag stellen volgens Hugo Vandenberghe (CD&V), tijdens Paars nog een zelfverklaard voorvechter van een sterk parlement. Ik heb de indruk dat de meerderheid de oppositie nog het liefst zou afschaffen met een simpele wijziging van het reglement van de Senaat.

Vandaag kreeg ik te horen dat ik mijn vraag over biobrandstoffen – alweer een voorbeeld van hoe deze regering er niet in slaagt ook maar iets te beslissen – niet mocht stellen. Het Bureau vond dat ik de laatste weken al genoeg vragen gesteld had. Vreemd: ik dacht net dat het één van de taken was van het parlement – en zeker van de oppositie – om de regering te controleren.

Hoeveel vragen ik in de toekomst dan wel mag stellen, kon men mij nog niet meteen zeggen, daar moeten de meerderheidspartijen het nog over eens worden. Volgens de CD&V dus één om de zes weken. Ik ben benieuwd.

In het begin van deze legislatuur, toen ik voor sp.a-spirit in het Bureau zetelde, kwam de kwestie al eens op tafel. Sommigen vonden dat Lieve Van Ermen, die in de Senaat de eenmansfractie van LDD vormt, niet te veel vragen moest stellen. Elke fractie mag volgens het reglement elke week twee vragen stellen, wat er in de praktijk op neerkomt dat je als lid van een grotere fractie al eens een beurt moet overslaan omdat je collega’s ook aan bod moeten komen (als je collega’s tenminste hun werk doen – sommige ‘toppolitici’ vinden het parlementaire werk beneden hun stand en doen in de plenaire, als ze al afkomen, hun mond niet open).

Ik heb me in het Bureau – dus ook toen ik nog lid was van een grotere fractie – altijd verzet tegen het vleugellam maken van collega’s. Een paar weken nadat de meerderheid mij uit de quaestuur weerde krijg ik dus zelf te maken met de hooghartigheid van de klassieke partijen.

Er zijn zo van die dagen dat je je afvraagt wat je nog in de Senaat zit te doen. Ik heb de Senaatsvoorzitter vandaag laten weten dat ik, uit protest tegen de gang van zaken, niet aanwezig zou zijn in de plenaire. Blijkbaar was ik niet het enige parlementslid met die existentiële vraag: in de Kamer kon er niet gestemd worden omdat er niet genoeg leden van de meerderheid aanwezig waren.

cecinestpasunparlaimentDus kom ik alweer tot dezelfde conclusie: zouden we de Senaat niet beter afschaffen? De Hoge Vergadering heeft deze legislatuur voor zover ik mij kan herinneren nog niets wezenlijks bijgedragen aan de Belgische democratie – of toch geen zaken die evengoed door de Kamer kunnen worden uitgevoerd. En de taken die exclusief aan de Senaat zijn toevertrouwd, zoals het behandelen van de belangenconflicten over B-H-V, komen enkel neer op stompzinnige vertragingsmanoeuvres van de meerderheid die nergens toe leiden.

De journalisten weten het al langer: op een eenzame Belga-verslaggever na heeft geen enkel lid van de pers de Senaat deze legislatuur al van binnen gezien. En wat niet in de krant staat is niet gebeurd. Ook voor Villa Politica is de Senaat even relevant als de gemeenteraad van Langemark-Poelkapelle. Dat is soms frustrerend, maar ik kan ze, als ik eerlijk ben, geen ongelijk geven.

Als deze regering ooit aan een staatshervorming (waar is de tijd?) toekomt, dan mag de Senaat voor mijn part dus het eerste orgaan zijn dat sneuvelt. Het heeft echt geen zin om deze assemblee in 2011 nog eens te vullen.

1 reactie so far
Plaats een reactie

Ongehoord zoiets. Dat er voor moties of amendementen of wetsvoorstellen of voorstellen van decreten een minimaal aantal handtekeningen is vereist is tot daaraan toe, maar dit …

’t Is te hopen dat de bevolking bij de komende verkiezingen begrijpt dat België van het corporatisme af moet, het verstikkende consensus-tussen-de-zuilen-model, anders eindigt het land nog in een autoritair stelsel van oligarchie.

Reactie door Sally Mens




Geef een reactie

