Geert Lambert


Een hoofddoekenverbod is soms een grotere struikelblok voor de emancipatie dan een hoofddoek
juni 25, 2009, 10:53 pm
Filed under: Zonder categorie | Tags: ,

Voor de zoveelste keer in enkele jaren duikt het hoofddoekendebat terug op. Nadat steden het dragen van een hoofddoek verboden aan hun personeel, zijn het nu weer scholen die hun leerlingen verbieden om een hoofddoek te dragen. Eerlijk waar: ik begrijp die discussie niet. Waar ik zelf niet-gelovig ben, respecteer ik ieders mening. Geloof is iets privaats, iets waar niemand, geen overheid, geen buurman, geen werkgever zich moet mee moeien. Natuurlijk mag het een normaal functioneren niet in de weg staan. De werkuren zijn de werkuren en die respecteer je omdat het de collega’s anders in gevaar brengt. En wie een uniform moet dragen, ja die draagt dat dan. Maar laat mensen toch voor de rest vrij. Vrij in hun vestimentaire keuze, vrij in het dragen van een juweel of een symbool, vrij in het dragen van een hoofddoek of niet.

Moeten we blind zijn voor religieuze excessen? Neen, dat moeten we zeker niet. Net daarom denk ik dat het ook bij ons tijd wordt om een debat te voeren over het al dan niet toelaten van een boerka. Kledij die je onherkenbaar maakt, waarbij je je als het ware afsluit van de samenleving hoort niet thuis in die open samenleving waar ik voorstander van ben. Maar een boerka en een hoofddoek op één hoopje gooien, is echt wel kort door de bocht.

Neen, ik ben geen promotor van zo’n hoofddoek. Als niet-gelovige versta ik het niet altijd. Maar waarom zou ik er een probleem mee hebben? Vandaag merk ik echter dat het probleem veel groter aan het worden is. Een imam die gaat oproepen om enkel nog thuisonderwijs te geven bijvoorbeeld. Is het dat wat we willen? Ik in geen geval! Als het al zo is dat sommige meisjes een hoofddoek moeten dragen van thuis of van hun vriend, dan is het feit dat ze vanaf nu ook nog eens van school zullen worden gehouden stukken erger. Ik ben een hevig pleitbezorger van een geëmancipeerde maatschappij, een samenleving van bewuste mensen – mannen en vrouwen – die eigen keuzes kunnen maken. Het betekent dat men die keuzes moet kunnen inschatten, dat men moet weten wat gevolgen zijn van dingen die je wil beslissen. Wie beter dan een goed onderwijs kan mensen tot zelfbewuste individuen opvoeden? Ook bij de autochtone Vlamingen is de echte emancipatie pas op gang gekomen wanneer we toelieten dat vrouwen aan universiteiten en hogescholen konden studeren. Waarom – ‘in godsnaam’ – nemen we dan zo’n stomme beslissingen? Ze duwen jonge vrouwen weg van het onderwijs. En meteen gaan een pak jonge meisjes die al lang beslist hadden geen hoofddoek meer te dragen vanuit een geëngageerd protest terug naar die hoofddoek grijpen.

1 reactie so far
Plaats een reactie

een van meest intelligente reacties uit de politieke wereld. Zeer juist gesteld.

Reactie door Harko




Geef een reactie

