Geert Lambert


Klassejustitie
januari 12, 2008, 5:54 pm
Filed under: Energie | Tags: , , , ,

Electrabrol

Ik denk dat ik nog een rekening heb openstaan bij Electrabel. Eerlijk waar, ik weet het eigenlijk niet zeker. Gedurende maanden kreeg ik de ene aangetekende zending na de andere, keer op keer faxte, mailde, telefoneerde en schreef ik terug, ook aangetekend zelfs. Het is al een jaar geleden en nog steeds weet ik niet waarover het precies ging.

Dat is Electrabel: supermachtig en superarrogant. “Pas maar op, of we zetten je zonder elektriciteit!”, zo waarschuwde Suez-topman J.P. Hansen de overheid gisteren. Want – god ja, ik was het alweer vergeten – Electrabel rules the country. De man durft zich warempel af te vragen of hij een wet, die al vele jaren geleden gestemd is, zal moeten naleven of als het maar om te lachen was. Elke bedrijfsleider die van een overheid te horen krijgt dat ze een deel van zijn productieproces gaan verbieden, zoekt en investeert in nieuwe mogelijkheden. Niet zo bij Electrabel: zij verhogen de prijzen, doen wat arrogant en zeggen luidop dat het zo’n vaart wel niet zal lopen.

Het ergste is dat Hansen waarschijnlijk nog gelijk zal krijgen ook. Ondanks de Magnettes van deze wereld vrees ik dat de rechts-liberalen van gesloten VLD en de – ja, wat eigenlijk? – van de CD&V de klok wel zullen terugdraaien. Het standpunt van Schouppe is onderhand voldoende bekend. Niet omdat het noodzakelijk is, niet omdat er geen alternatieven zijn, niet omdat het goedkoper zal worden, maar enkel omdat Suez het de gemakkelijkste oplossing vindt.

Net zoals ze bedrijfsspionage een gemakkelijke oplossing vonden om de bedrijfsgeheimen van Electrabel te ontfutselen zodat de raid op Electrabel (ooit hét aandeel van de goede huisvader in België) gemakkelijk en goedkoop zou lukken.

Aanvankelijk wou men Hansen blijkbaar vervolgen wegens industriële spionage, informaticafraude en handel met voorkennis. Voeg daar nog wat inbraakjes bij en dan zit je toch met een serieuze financieel-economische Watergate met ernstige straffen.

Hansen en Nixon

Maar… de rechter vond dat ze al genoeg hadden geleden onder de negatieve persaandacht en gaf hen opschorting van straf. Natuurlijk mag ik gezien de scheiding der machten geen kritiek geven op deze uitspraak, mijn bedenkingen heb ik wel.

In elk geval ben ik blij dat ik vorig jaar zonnepanelen op mijn huis installeerde, zo ben ik toch minstens een beetje onafhankelijker geworden. En voor de rest moet ik misschien mijn facturen aan Electrabel niet meer betalen. Wedden dat het in de kranten komt? Prima, want dan ben ik toch al voldoende aan de schandpaal genageld. Ik vertrouw alvast op een goede afloop.


2 reacties so far
Plaats een reactie

Goeie info. Heb dat filmpje erover op blog gezet: http://www.bloggen.be/aantwaarrepe/archief.php?ID=149

En Geert, ik wou dat ik centen had voor zonnepanelen. Maar voor een huurappartement… mmm. M’n volgende woonst start met in elk geval met Ecopower als aanbieder.

Reactie door Flip




Plaats een reactie