Geert Lambert


Actievoerders worden outlaws
april 2, 2009, 3:22 pm
Filed under: Zonder categorie | Tags:

“Twee bezetters Lappersfort ingerekend na diefstal” las ik vandaag in de krant. De twee werden gisterochtend rond 4 uur ingerekend door de Brugse politie toen ze op heterdaad werden betrapt bij het stelen van… vervallen voedingswaren uit de afvalcontainer van de AD Delhaize. Nu weet ik als jurist wel dat afval stelen volgens de letter van de wet inderdaad niet mag, maar er bekruipt mij toch een ietwat ongemakkelijk gevoel bij dit verhaal.

Precies een maand geleden stond er een gelijkaardig bericht in de krant: de raadkamer van Brugge besliste om een Lappersforter die in dezelfde container voedsel gezocht had een maand langer aan te houden. De raadkamer sprak van zwaarwichtige feiten. Bovendien werd de man arrogantie verweten, iets wat naar mijn bescheiden mening zeker geen strafbaar feit is, aangezien Yves Leterme en Didier Reynders nog steeds vrij rondlopen.

Het is niet mijn intentie om de scheiding der machten te doorbreken (ik heb weinig zin in een nieuwe vaudeville rond dat thema), maar in deze zaak toont de rechterlijke macht zich nog maar eens van zijn slechtste kant: als wereldvreemde, onvermurwbare verdediger van het establishment. Terwijl de rechters helemaal niet de taak hebben om het establishment of het kapitaal te verdedigen: ze horen er evenveel te zijn voor idealistische jonge gasten met dreadlocks en vijf piercings. Tegenstanders van het establishment horen bij de rechter op evenveel begrip te rekenen als een industrieel die in een bos een fabriek wil bouwen.

Want daar lijkt het toch wel sterk op: men krijgt die gasten niet weg uit dat bos, dus worden politie en gerecht ingezet om hen met drogredenen achter tralies te gooien. Na Anja Hermans die veroordeeld werd omdat ze lastig deed bij de kerncentrale van Doel, worden opnieuw drie actievoerders het zwijgen opgelegd met de bereidwillige medewerking van het gerecht.

Ik gebruik het woord klassejustitie niet graag, maar ik vrees dat dit een kwaal is waar we in België nog steeds niet van verlost zijn.


Geef een reactie so far
Plaats een reactie



Plaats een reactie